مرجع دانلود انواع فایل ها و پکیج های آموزشی، پایان نامه و مقالات دانشگاهی

محل لوگو

نظرسنجی سایت

سلام دوست گرامی، از چه طریقی با ما آشنا شدید؟ بابت نظر ارزشمندتون سپاسگزاریم

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 89
  • بازدید دیروز : 43
  • بازدید کل : 1014467

دانلود مقاله داروسازی شیمی داروئی


دانلود مقاله داروسازی  شیمی داروئی

 

دانلود مقاله داروسازی شیمی داروئی 

 

مقدمه:

در ابتد لازم مي‌دانم در مورد شيمي داروئي و تعريفاتي كه در اين رشته وجود دارد صحبت كنم.

ملاحضات اساسي شيمي داروئي:

الف ـ تعريف: دكتر گلن اوت يوت شيمي داروئي را بطور مناسبي تعريف كرده است. در تعريف او، شيمي داروئي رشته‌اي است كه اصول شيمي و زيست شناسي را بكار گرفته است و دانشي مي‌آفريند كه در آن، مواد درماني حاصل مي‌گردند. از اينرو شيمي‌داروئي‌دان‌ها نه تنها بايد يك شيمي آلي‌دان قابلي باشند، بلكه بايد اطلاعات اصولي در علوم زيستي، بخصوص بيوشيمي و فارماكولوژي داشته باشند.

ارتباط شيمي داروئي با علوم ديگر در نماي زير نشان داده شده است:

ب ـ تكامل تاريخي: آغاز درمان موثر با مواد شيميائي در قدمت خود محو شده است، زيرا قبل از آنكه تاريخ پزشكي ثبت شده باشد، اين درمان وجود داشته است. موفقيت‌هاي اوليه بدست آمده در جستجوي مواد شيميائي موثر بر عليه بيماريها اكثرأ بر ضد بيماريهاي عفوني بوده است و بر عليه بيماريهاي كه همراه با پيري هستند، يعني افزايش خون و سرطان، كمتر موفق بوده‌اند. همچنين به علت آنكه غالب فرآيندهاي شيميائي تكامل نيافته بودند، از اينرو، در آغاز، طبيعت بود كه مواد داروئي با ارزش و اميدواركنند‌ه‌اي را ارائه كرد. در 3000 سال قبل از ميلاد، امپراطور شنگ نونگ داروي خام چ انگ شان (Ch’ang Shan) را براي درمان مالاريا ذكر كرد. در سال 50 ميلادي پليني آسپيديوم را در بيماريهاي انگلي معرفي كرد.

چند قرن اخير مملو از تناقص‌ها و تضادهاست. امروزه به جالينوس احترام گذاشته مي‌شود، ولي روش‌هاي بي ارزش او در كاربرد مقادير جزئي از مواد طبيعي در درمان بيماريها كه در قرن دوم ميلادي آغاز شدند، به مدت 1500 سال ادامه يافتند.

لرد ليستر براي اولين بار فنل را در جراحي هاي سترون به كار برد، ولي عجيب است كه او محلولي كه ماده داروئي تجاري معروفي است نام او را بر خود دارد ولي ارزش داروئي آن قابل سئوال است. در سالهاي اخير به همت شيمي داروئي‌دان‌ها مواد درمان گسترده متعددي خلق شده‌اند. شيمي داروئي‌دان‌ها بخشي از يك گروه مختلط از دانشمندان رشته‌هاي مختلف هستند كه به اين موفقيت‌ها نائل شده‌اند.

اسامي اين دانشمندان و مشاركتهاي آنان آنقدر زياد است كه بتوان در اينجا ذكر كرد. معهذا، دو نام به علت شهرت ويژة آنان ذكر مي‌شود.

يكي از آنان مرحوم اليور كام مدير علمي شركت پارك ـ ديويس است، كه دانشگاه ايلينوي را هنگامي كه معلم جواني در رشته شيمي آلي بود ترك كرد و به اين شركت ملحق شد. در اين مدت كتاب تجزية كيفي شيمي آلي را نوشت و كمك كرد تا انتشار يك سري كتاب تحت عنوان سنتزهاي آلي بنيان نهاده شود. كام مجبور شد علاوه بر آنكه يك شيمي آلي‌دان خوب باشد، يك فارماكولوژي‌دان خوبي هم شود. تعداد قابل ملاحظه‌اي از مواد داروئي موثري را يا ايجاد كرد و يا ايجاد آنها را تشويق كرد. به عنوان نمونه‌اي از افرادي كه در دانشگاهها رهبري در شيمي داروئي را به عهده داشتند، مرحوم پروفسور ف.ف. بلانك استاد دانشگاه ميشيگان بود كه دورة دكتراي فلسفي در رشته شيمي داروئي را در آمريكا برقرار كرد. در اين دوره برنامة ويژه‌اي در سنتز تاكيد شده بود. 78 دانشجو به راهنمائي او درجه دكتراي خود را دريافت داشتند. او اولين فردي بود كه بخش شيمي داروئي جامعة شيمي آمريكا، سمپوزيومي را به نام او اختصاص داد.

طبقه بندي داروها: داروها را مي‌توان بر پاية اصول مختلف طبقه بندي كرد. معمولأ داروها را بر طبق:

الف ـ ساختمان شيميائي

ب ـ اثر فارماكولويكي

طبقه بندي كرد.

پيشگفتار:

تاريخچه و كليات: كلمه فارماتولوجي (Pharmacology– انگليسي) يا فارماكولوژي ( Pharmacologie- فرانسه) از دو واژه يوناني فارماكون (Pharmakon) يعني دارو و لژين (Legein) يعني بحث كردن اقتباس گرديده است. بنابراين فارماكولوژي رشته‌اي از علوم را تشكيل مي‌دهد كه خواص فيزيكي و شيميائي اثرات و موارد استعمال، اشكال داروئي، عوارض و درمان مسموميت و روش و مقدار مصرف تركيبات مختلف داروئي را مورد بحث قرار مي‌دهد.

اين رشته را به فارسي داروشناسي مي‌نامند. تحقيق و تفحص دربارة خواص داروها، يك رشته جديد از علوم پزشكي وداروسازي نيست، بلكه داراي قدمت بسياري مي‌باشد. زيرا، از موقعي كه انسان خلق شد مصرف گياهان گوناگون براي درمان بيماريهاي مختلف آغاز گرديد، و در حقيقت مطالعه و بررسي نباتات طبي از همان موقع بنحوي كه ميسر بود شروع شد، و طي قرنهاي متمادي تنها راهنماي قدما براي تحقيق دربارة تركيبات داروئي، خرافات، موهومات و درك احساسات شخصي بود كه اغلب توام با تشريفات و مراسم خاص انجام مي‌گرفت. مثلأ فيثاغورث، در قرن ششم، تصور مي‌كرد كه نگهداشتن شست (شود) در دست، موجب پيشگيري بيماري صرع مي‌شود. مصرف دارو در گذشته كاملأ آزمايشي و تجربي بود، و بدون آشنائي به طرز اثر آنها، فقط با توجه به خواص درماني ظاهري هر يك، مورد استفاده قرار مي‌گرفت.

چيني‌ها قديم دندانهاي اژدها را براي درمان تشنج مصرف ميكردند و امروزه مسلم شده است كه كلسيم مادة اصلي تشكيل دهندة استخوان، براي معالجه بيماري تتاني (TeTang) بسيار موثر مي‌باشد. سابقأ بيماري گوآتر (Goitre بزرگ شدن غده درقي) را بوسيلة اسفنجهاي طبيعي سوخته معالجه مي‌گردند، و امروزه ما مي‌دانيم كه اسفنج يك نوع حيوان دريائي است كه داراي يد مي‌باشد.

جذب، پخش، بيوترانسفورماسيون و دفع داروها

براي اينكه دارو در اورگانيسم يك اثر داروئي ايجاد نمايد، بايستي كه در غلظت كافي با سلول‌هاي مخصوص گيرنده (رسپتور) و يا قسمتي از سلول تماس پيدا نمايد. بين مصرف دارو و ظهور اثر فارماكولوژيكي جريانات بسيار پيچيده‌اي وجود دارند.

در تزريق داخل وريدي، دارو (فارماكون) مستقيمأ وارد جريان خون شده و در انواع ديگر استعمال بايستي كه فارماكون ابتدا جذب گردد. در مصرف خوراكي جذب از راه دستگاه گوارشي (كانال معده، روده) و در تزريق داخل عضله‌اي جذب از نسوج انجام مي‌گيرد. البته در تمام موارد و هميشه بايستي كه يك حالت تعادل در پخش بوجود آيد كه تمامي بدن را در برگيرد.

اولين شرط براي جذب يك تركيب، حلاليت و پخش ظريف آن است. چون ديواره سلول‌ها داراي كاراكترليپوئيدي است بنابراين در اينجا فاكتور مهم، ضريب پخش بين فاز آبي و فاز ليپوفيل مي‌باشد و فقط تركيبات چربي دوست مستقيمأ جذب مي‌شوند. به طور كلي داروهائي كه از راه خوراكي مصرف مي‌شوند، عمدتأ در روده باريك جذب مي‌گردند. داروها توسط جريان خون به كبد رسيدع و تا حدي مجددأ با صفرا وارد روده گرديده. فسمتي ديگر از آنها بدون تغيير و يا پس از تغييرات شيميائي با جريان بزرگ خون در بدن هدايت مي‌گردند. در جذب از ركتوم قسمت عمده‌اي از دارو مستقيمأ و بدون اينكه از كبد بگذرد وارد جريان بزرگ خون مي‌گردد.

پس از جذب موادي كه وارد جريان خون شده‌اند در بدن توزيع ميگردند. اين عمل پخش از جريان خون را پنتراسيون نامند. اين عمل بيشتر از راههاي اسموتيك و به علت وجود اختلاف در غلظت (ديفوزيون) انجام مي‌گيرد. از طرفي ديگر تمايلات اختصاصي نيز مهم مي‌باشند. تعداد بسياري از داروها به پروتئين‌هاي مخصوصي بسته شده و با آنها حمل شده و يا توسط آنها در يك مكان نگه داشته مي‌شوند. تعدادي نيز وارد غشاء سلول‌ها گرديده بعضي ديگر نيز در سطح خارجي فازها تغليظ شده و سپس جذب مي‌گردند. در اينجا بارهاي الكتريكي ايجاد يون‌ ها و نيز pH رل مهمي را بازي مي‌كنند.

پس از ظهور در جريان خون در اكثر داروها دفع كليوي آغاز مي‌گردد. اين عمل اغلب بين پنج تا ده دقيقه از مصرف اورال شروع شده و حداكثر دفع در ظرف يك تا دو ساعت بوجود مي‌ايد. بايد ذكر نمود كه عمل دفع مي‌تواند روزهاي متوالي نيز طول بكشد. مقادير زياد از دارو همچنين در مدفوع ظاهر مي‌شوند در اينجا معمولأ باقيمانده‌هاي جذب نشده دارو كه از راه خوراكي مصرف شده‌اند در مدفوع هستند. راههاي ديگر دفع مانند بازدم و آب دهان از لحاظ مقدار رل مهمي را به عهده ندارند.

تغيير شكل شيميائي (بيوترانسفورماسيون، متابوليزاسيون) داروي مصرف شده در همه جاي بدن انجام پذير بوده و اكثرأ توسط آنزيم‌هاي ميكروزوم سلول‌هاي كبدي انجام مي‌گيرد. همچنين متابوليزه شدن داروها توسط آنزيم‌ها در خون و در سيتوپلاسم اورگان‌هاي مختلف بدن مانند كليه‌ها، ريه‌ها و عضلات نيز مقدور مي‌باشد. توسط اين فعل و انفعالات ممكن است كه از دارو تركيبات موثرتر و يا سمي تر ايجاد شوند. اكثرأ توسط بيوترانسفورماسيون تركيبات هيدروفيل تري بوجود مي‌ايند. از مهمترين آنزيم‌هائي كه عمل هيدروكسيله شدن دارو را موجب مي‌شوند مي‌توان سيتوكروم ـP ـ 450 را كه در ميكروزوم‌ها وجود دارد نام برد. در اين مورد جرئيات ديگر ناشناخته هستند. نتايج آزمايشات بر روي حيوانات را نمي‌توان براي يك انسان نير يكسان دانست. همچنين جانوران مختلف ايجاد متابوليت‌هاي مختلف از يك دارو مي‌نمايند.

در سالهاي گذشته با بكار بردن تركيبات مارك‌دار (نشان شده) پيشرفتهاي زيادي در اين رشته حاصل شده است، چون بدين وسيله مي‌توان راههاي حركت و تغيير دارو در بدن را دقيقأ مشخص نمود.

 

متابوليسم

متابوليسم جمع تمام واكنشهاي شيميائي براي بيوترانسفورماسيون مواد اندوژن و اگزوژن در سلول‌هاي زنده بدن انسان و حيوانات مي‌باشند. به عبارت ساده‌تر مي‌توان متابوليسم را تغييرات ملكول‌هاي مواد توسط آنزيم‌ها دانست. همه سلول‌ها در ارگان هاي مختلف داراي قدرت يكنواخت براي بيوترانسفورماسيون نيستند. در متابوليسم فيمابيني تغيير شكل شيميائي مواد غذائي به تركيباتي كه قابليت مصرف در بدن دارند، بين كاتابوليسم و آنابوليسم اختلاف زير وجود دارد:

كاتابوليسم ـ تجزيه مواد غذائي و پروتوپلاسم به مواد ساده‌تر.

آنابوليسم ـ ساخته شدن تركيبات جديد از مواد ساده‌تر.

اين واكنشها به نزديكترين وجهي با ايجاد انرژي همراه هستند و انرژي توليد شده به تركيب انرژي‌دار ادنوزين تري فسفات (ATP) بسته مي‌شوند. براي هر مرحله از متابوليسم، كاتاليزورهاي بيولوژيكي لازم هستند كه آنها را آنزيم و يا فرمانت مي‌نامند. اين آنزيم‌ها بسيار ويژه بوده و مسئول اين امر هستند كه يك تركيب مشخص در زمانهاي معيني، تحت واكنش بخصوصي قرار گيرد. آنزيمها معمولأ غيرفعال هستند و زماني فعال مي‌شوند كه با يك ملكول آلي غير پروتئيني كه ما آنراكوانزيم مي‌ناميم بستگي پيدا نمايند. آنزيم‌ه قادر هستند كه هم در داخل و در خارج سلول فعاليت داشته باشند و زماني كه از سلول خارج شوند بيشتر در تجزيه و هضم مواد غذائي دخالت مي‌نمايند (مانند آنزيم‌هاي شيره هاضم، آب دهان و مايع پانكراس). آنزيم‌ها را معمولأ با اضافه كردن اصطلاح آزبه‌اسم سوبسترات مانند ليپاز يا توسط واكنشهائي كه در آن دخالت دارند مانند دهيدروژنازو يا ترانس آميناز نامگذاري مي‌نمايند. بعضي از آنزيم‌ها نيز داراي نام اختصاصي مي‌باشند (مانند پپسين در پيره معده، تريپسين در شيره پانكرانس كه به روده مي ريزد و پتيالين در آب دهان). بدين جهت تغيير و تحولات (ترانسفورماسيون) بيو شيميائي مي‌توانند در آب دهان، شيره معده، شيره روده، و يا پس از جذب توسط جريان خون و لنف در نسوج و اورگان‌ها انجام پذيرند.

همان آنزيم‌هائي كه براي متابوليسم كربوهيدرات‌ها (آميلاز)، پروتئين‌ها (پپتيداز) و چربيها (ليپاز) مسئول هستند در تجزيه و تغيير شكل بيولوژيكي مواد داروئي نيز شركت دارند. براي اينكه يك عمل متابوليسم در جريان افتد بايستي كه آنزيم حاوي پروتئين دست كم با سه نقطه دارو بستگي پيدا نمايد و اين عمل در حقيقت همان اصل بستگي دارو به پروتئين پلاسما، پروتئين نسوج و يا گيرنده مي‌باشد. همان طور كه اختلافاتي در تمايل داروها به پروتئين وجود دارد، همان طور هم در عمل متابوليسم اختلافاتي در تمايل دارو و آنزيم به چشم مي‌خورد. دين جهت نيز در عمل متابوليسم يك رقابت براي نقاط تماس يكسان توسط داروهاي مختلف وجود دارد. چنانچه دو دارو يا بيشتر كه آنزيم‌هاي يكسان را براي متابوليزاسيون لازم دارند، همزمان و با غلظتهاي مساوي در خون و يا در بافتها وجود داشته باشند فقط يكي از آنها بيشتر بسته شده و متابوليزه مي‌شود، در صورتي كه دارو ديگر تا زماني كه داروي اولي به طور كامل تجزيه نشود تقريبأ به صورت غيره متابوليزه مي‌مانند. به همين دليل است كه از داروهائي كه همزمان به مريض داده مي‌شود، فقط يكي از آنها مي‌تواند داراي زمان اثر فارماكولوژيكي طولاني‌تر باشد. به عنوان مثال براي اين نوع واكنشهاي رقابتي براي ايجاد بستگي با نقاط تماس آنزيم، مي‌توان دي سولفيرام را نام برد كه براي ترك اعتياد به الكل مورد استفاده قرار مي‌گيرد. دي سولفيرام با ممانعت از عمل آنزيم استالدئيد اكسيداز از متابوليزه شدن استالدئيد بوجود آمده پس از مصرف الكل اتيليك، جلوگيري نموده باعث اكومولاسيون (جمع شدن) استالدئيد در بدن شده و ناراحتيهائي از قبيل فشار زياد جريان خون به سمت سر، ضربان شديد قلب، عرق نمودن زياد و حالت تهوع بوجود مي‌آورد.

واكنشهاي متابوليسمي بستگي به عامل آن نيز دارند (مقصود از عامل شخص و يا حيوان است). فاكتورهاي عمده بر واكنشهاي متابوليكي عبارتند از: 1ـ انسان و يا حيوان، 2ـ نوع حيوان، 3ـ جنسيت، 4ـ سن.

به عنوان مثال سولفاميدها توسط خرگوش استيله شده و به صورت استيله دفع مي‌شوند. بر خلاف آن سگ اصلأ قادر به متابوليزه نمودن سولفاميد نيست و اگر به سگ سولفاميد داده شود آنرا بدون تغيير و همان طور خالص توسط ادرار دفع مي‌نمايد. انسان و موش هر دو عمل بالا را انجام مي‌دهند يعني سولفاميد را تا اندازه‌اي بدون تغيير و تا اندازه‌اي پس از استيله كردن دفع مي‌نمايند. يك مثال جالب در اينجا يكي از مشتقات سولفاميد‌ةا به نام تولبوتاميد است كه به عنوان داروي ضد قند خوراكي مورد مصرف قرار مي‌گيرد:

اين تركيب در انسان و حيواناتي نظير خرگوش، موش صحرائي و خوكچه دريائي متابوليزه شده. گروه متيل آن در موضع 4 ابتدا به گروه الكلي و سپس به گروه كاربوكسيل اكسيده مي‌شوند:

در سگ گروه متيل تغييري نمي‌نمايد، بلكه گروه بوتيل (C4H9) تجزيه مي‌شود. به دلائل فوق نتايج آزمايشاتي كه راجع به عمل متابوليسم بر روي حيوانات انجام مي‌گيرد، نمي‌تواند هميشه براي انسان نيز وفق دهند. حتي در مورد حيوانات نيز عمل متابوليسم بستگي به خانواده حيوان دارد مثلأ بعضي انواع موش صحرائي باعث مزدوج شدن فنل و ايجاد استرهاي سولفوريك اسيد مي‌شوند ولي بعضي انواع ديگر آنرا با اسيد گلوكورنيك تركيب مي‌نمايند. اختلاف در متابوليزاسيرن در بعضي موارد بستگي به جنسيت انسان و يا حيوان نيز داردو البته اين اختلاف بيشتر يك اختلاف در سرعت متابوليزاسيون در جنس مذكر و يا مونث است مثلأ بعضي داروها مانند هگزاباربيتال، نيكوتين، استريكنين و پيكروتوكسين داراي زمان اثر فارماكولوژيكي طولاني‌تر در موشهاي صحرائي مونث هستند تا موشهاي مذكر. سن انسان و يا حيوان مورد آزمايش نيز از فاكتورهائي است كه در اختلاف در عمل متابوليزاسيون رلي به عهده دارند.

در نوزادان اغلب آنزيم‌هائي كه براي متابوليزاسيون لازم هستند اصلأ وجود نداشته و يا اينكه فعاليت آنها خيلي كم بوده و با بالا رفتن سن (بخصوص در هفته اول تولد) فعاليت آنها نيز زياد مي‌شود. اين موضوع مهمي است كه بايد در مورد دارو و بخصوص مقدار آن براي نوزادان هميشه در نظر باشد. فاكتورهاي ديگر براي اختلاف در متابوليزاسيون عبارتند از رژيم هاي غذائي، مقدار داروي مصرف شده و حالات پاتولوژيكي در اثر بيماري مخصوص. براي به جريان افتادن يك واكنش متابوليكي وجود آنزيم حاوي پروتئين و بستگي آن با حداقل سه نقطه دارو لازم است. عضو اصلي براي متابوليزاسيون كبد است و اين موضوع هم براي مواد طبيعي و تركيبات اندوژن و هم براي دارو صدق مي‌نمايد. عوامل بيوشيميائي كه براي واكنشهاي آنابوليك و كاتابوليك مسئول هستند بيشتر در رتيكول اندوپلاسماتيك سلول‌هاي كبد جايگزين هستند. سلول زنده از قسمتهاي زيادي تشكيل شده است كه يادآوري بعضي از ايم بخشها و يا اعضاي سلول براي اين بحث مهم است:

الف) رتيكول اندوپلاسماتيك و يا ارگاتوپلاست‌ها،

رتيكول‌هاي اندوپلاسماتيك، سيستم‌هاي لوله مانند در سلول هستند كه علاوه بر وظائف زير براي انتقال بين سلولي نيز مسئل مي‌باشند. ارگاتوپلاست‌ها از نظر شكل و عمل به دو دسته تقسيم مي‌شوند:

رتيكول اندوپلاسماتيك ناهموار كه در اطراف سطح خارجي آنها ريبوزوم‌ها قرار دارند. اين رتيكول‌ها مسئول سنتز پروتئين مي‌باشند.

اغلب آنزيم هائي كه باعث متابوليزاسيون داروها مي‌شوند در رتيكول‌هاي اندوپلاسماتيك مسطح وجود دارند. در اثر انجماد و هموژنيزاسيون و سپس اولتراسانتريفوژ از سلول‌ها يك فراكسيون با ذرات بسيار ريز بدست مي‌ايد كه آنرا فراكسيون ميكروزومي نامند. اين فراكسيون از رتيكول‌هاي اندوپلاسماتيك، دستگاه گولژي و ريبوزوم‌ها تشكيل گرديده و اجزاء اين فراكسيون براي اعمال دآلكيله كردن، دآمينه كردن، هيدروكسيله كردن و كنژوگه كردن مسئول هستند.

 

 

منابع و مآخذ:

 

1 ـ شيمي داروئي (جلد اول و دوم ) ، ترجمه :دكتر عباس شفيعي و دكتر و دكتر عليرضا قنبر پور مؤلف : كورولكوواس ‚ اندرياس

 

2 ـ شيمي داروئي آلي ‚ تاليف : دكتر غلامعلي كاظمي فرد

 

3 ـ داروشناسي ‚ تاليف : كانزونك ‚ برترام ج

 

4 ـ فارماكولوژي (دارو شناسي )‚ تاليف : دكتر مجيد خورسند

 

5 ـ داروها ـاثر متقابل ‚ تاليف : فريدون ملك زاده

 

6 ـ دارو سازي ـ صنعت و تجارت ‚ تاليف : منوچهر غروري

 

7 ـ روشهاي نوين تجزيه شيميائي گياهان ‚ تاليف : ج . ب .هاربورن

 

9 ـ اطلاعات و كاربرد باليني داروهاي ژنريك ايران

 

10 ـ دارونامه رسمي ايران ( وزارت بهداشت ‚ درمان و آموزش پزشكي ) ‚ 1378

 

11 ـ دستور كار ها و مستر فايلهاي موجود در آزمايشگاه كنترل كيفي

 

 

تعداد صفحات:84

متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن در این صفحه درج شده (به طور نمونه) و ممکن است به دلیل انتقال به صفحه وب بعضی کلمات و جداول و اشکال پراکنده شده یا در صفحه قرار نگرفته باشد که در فایل دانلودی متن کامل و بدون پراکندگی با فرمت وردwordکه قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است.

 

 


مبلغ قابل پرداخت 116,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

پکیج حرفه ای کسب درآمد میلیونی ( تضمینی و تست شده)

پکیج حرفه ای کسب درآمد میلیونی ( تضمینی و تست شده)

بسم الله الرحمن الرحیم ✓آپـدیـت جـدیـد فروردین مـاه ۱۴۰۳✓  **کسب درآمد از اینترنت روزانه تا ۲/۰۰۰/۰۰۰ میلیون تومان تضمینی و تست شده** ☆☆آموزش صفر تا صد کسب درآمد اینترنتی بالای ۵۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیون تومان ماهانه، پشتیبانی ۲۴ ساعته ۷ روز هفته، ۱۰۰%حلال شرعی، کاملاً واقعی و ... ...

نمونه سوالات اکسل همراه با جواب pdf

نمونه سوالات اکسل همراه با جواب pdf

نمونه سوالات اکسل با جواب pdf دارای 164 سوال ویرایش و آپدیت شده میباشد . سوالات گلچین شده از بهترین و پر تکرارترین سوالات صفحه گسترده اکسل در آزمونهای استخدامی و فنی و حرفه ای است . آکادمی آی تی ویزیت را هر شش ماه یک بار آپدیت و بروز آوری میکند . ویژگیهای pdf نمونه سوالات ... ...

نمونه سوالات انباردار رشته حسابداری فنی حرفه ای | کاردانش  با جواب

نمونه سوالات انباردار رشته حسابداری فنی حرفه ای | کاردانش با جواب

این مجموعه مناسب برای هنرجویان هنرستان های فنی و کاردانش و همچنین هنرجویان سازمان  فنی و حرفه ای و سایر آموزشگاه ها جهت آمادگی آزمون می باشد  مجموعه شامل 4 فایل PDF با بیش از 120 سوال به همراه جواب می باشد قسمتی از محتوای فایل جهت بررسی شما پیش از خرید در زیر نمایش داده ... ...

طرح جابر اعضای میوه ای شکل بدن

طرح جابر اعضای میوه ای شکل بدن

طرح جابر اعضای میوه ای شکل بدن طرح جابر اعضای میوه ای شکل بدن مناسب برای پایه اول دبستان با فرمت ورد وقابل ویرایش این فایل کامل و آماده است و جهت ارائه به همکاران فرهنگی میباشد. این نمونه طرح جابر که برای شما تهیه کرده ایم و با قیمت مناسب در دسترس شما قرار داده ... ...

دانلود کتاب صوتی ژرفای زن بودن

دانلود کتاب صوتی ژرفای زن بودن

عنوان کتاب: ژرفای زن بودن نویسنده: مورین مورداک مترجم: سیمین موحد فرمت فایل ها: mp3 تعداد فایل ها: 17 حجم کل فایل ها: 106 مگابایت مدت زمان پخش: 8 ساعت زبان: فارسی توضیحات: کتاب صوتی «ژرفای زن بودن» با روایتی گرم، تاثیرگذار و دلنشین می‌شنویم. نویسنده‌ی این کتاب ... ...

دانلود رایگان کتاب صوتی پرفروش و کمیاب 48 قانون قدرت رابرت گرین

دانلود رایگان کتاب صوتی پرفروش و کمیاب 48 قانون قدرت رابرت گرین

کتاب 48 قانون قدرت پرفروش‌ترین اثر برای کسانی است که خواهان قدرت هستند یا می‌خواهند خود را در برابر قدرت دیگران تجهیز کنند. رابرت گرین در این کتاب به شما می‌آموزد چگونه در تمام عرصه‌های زندگی قدرتمند شوید حجم 11 مگا بایت پشتیبانی: 09380317800 ... ...

عدالت از دیدگاه نهج البلاغه

عدالت از دیدگاه نهج البلاغه

حجم فایل : 115.2 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 33 عدالت از دیدگاه نهج البلاغه بسم الله الرحمن الرحیم فهرست: تعریف عدلچگونگی واداشتن نفس به عدالتویژگی های عدالتعوامل نیل به ستمگریاقسام ظلم و ستمنشانه های ستمکارانعواقب ظلم و ستماثرات عدالتاهمیت عدالتتوصیه هایی ... ...

پکیج کسب درآمد میلیونی ( تضمینی و تست شده)

بسم الله الرحمن الرحیم  *کسب درآمد از اینترنت روزانه ۲،۰۰۰،۰۰۰ میلیون تومان تضمینی و تست شده*  آپدیت جدید آبان ۱۴۰۲  ((آموزش صفر تا صد کسب درآمد اینترنتی بالای ۵۰،۰۰۰،۰۰۰ میلیون تومان ماهانه، پشتیبانی ۲۴ ساعته ۷ روز هفته، ۱۰۰%حلال شرعی، کاملاً واقعی و تست ...

کاربرد ریاضی و آمار در محاسبات بیمه ای

کاربرد ریاضی و آمار در محاسبات بیمه ای

حجم فایل : 59.3 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 26 بنام خدا کاربرد ریاضی و آمار در محاسبات بیمه ای ریاضیات به دو شاخه تقسیم می شود:ریاضیات محضریاضیات کاربردیدر سالهای اخیر حوزه های جدیدی به این تقسیم بندی اضافه شده است از جمله آموزش ریاضیات و ریاضیات مالی ... ...

طرح جابر برگ

طرح جابر برگ

طرح جابر برگ طرح جابر برگ، یک پروژه علمی تحقیقاتی است که تقریبا از سال 1394 در مدارس ابتدایی پایه اول تا ششم انجام میگیرد. نام این طرح برگرفته از اسم دانشمند مشهور ایرانی ، جابر بن حیان،که ملقب به پدر علم شیمی می باشد. گرچه والدین بسیاری از دانش آموزان با این طرح آشنا هستن ... ...

دریافت فایل : طرح جابر برگ
کتاب از سیر تا پیاز بازاریابی شبکه ای

کتاب از سیر تا پیاز بازاریابی شبکه ای

نام کتاب : از سیر تا پیاز بازاریابی شبکه ای نویسنده : زیگ زیگلار مترجم : زینب فرجی و مصطفی عابدینی فرد فرمت : pdf ... ...

طرح جابر حرکت جانوران

طرح جابر حرکت جانوران

طرح جابر حرکت جانوران طرح جابر حرکت جانوران مناسب برای پایه دوم دبستان به همراه دفتر کارنما با فرمت ورد و قابل ویرایش این فایل کامل و آماده است و جهت ارائه به همکاران فرهنگی میباشد. این نمونه طرح جابر که برای شما تهیه کرده ایم و با قیمت مناسب در دسترس شما قرار ... ...

دانلود جزوه ی تحلیل سازه 1 مهندس طاحونی  دانشگاه صنعتی امیر کبیرpdf

دانلود جزوه ی تحلیل سازه 1 مهندس طاحونی دانشگاه صنعتی امیر کبیرpdf

عنوان:دانلود جزوه ی تحلیل سازه 1 مهندس طاحونی pdf حجم فایل:عالی نوع فایل:pdf تعداد صفحات:112صفحه کیفیت فایل:عالی توضیح مختصری در مورد تحلیل سازه: تحلیل سازه، فرآیند محاسبه و تعیین اثرات بارها و نیروها بر روی یک سازه، ساختمان یا یک شیء است. تحلیل سازه از اهمیت زیادی ... ...

طرح جابر رسانا نارسانا

طرح جابر رسانا نارسانا

طرح جابر رسانا نارسانا طرح جابر رسانا نارسانا مناسب برای پایه چهارم و پنجم دبستان به همراه دفتر کارنما .بافرمت ورد وقابل ویرایش این فایل کامل و آماده است و جهت ارائه به همکاران فرهنگی میباشد. این نمونه طرح جابر که برای شما تهیه کرده ایم و با قیمت مناسب در دسترس شما قرار ... ...

دانلود پاورپوینت هوش تجاری (نسخه کامل)

دانلود پاورپوینت هوش تجاری (نسخه کامل)

عنوان: هوش تجاری فرمت فایل: ppt تعداد اسلاید ها: 146 زبان: فارسی دسته بندی: علوم انسانی، علوم اقتصادی چکیده: سیستم های هوشمند: - هوشمندی، قابليت دنبال کردن هدف به همان روشی است، که انسان دنبال می کند. - يک سيستم هرچه به انسان نزديکتر باشد، هوشمندتر است. - سيستم ... ...

MTI

MTI

حجم فایل : 535.9 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 14 بنام خدا MTI مقدمه: MTI : Moving Target Indication آشکار ساز اهداف متحرک در رادار های موج پیوسته(CW) با استفاده از تغییر فرکانس دوپلر در یک هدف متحرک میتوان سرعت نسبی این هدف را مشخص کرد. که ما این ویژگی را ... ...

دریافت فایل : MTI
كتاب تاريخ ايران ايلاميها و آريايي ها تا پايان دوره هخامنشي

كتاب تاريخ ايران ايلاميها و آريايي ها تا پايان دوره هخامنشي

حجم فایل : 5.4 MB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 364 بنام خدا كتاب تاريخ ايران ايلاميها و آريايي ها تا پايان دوره هخامنشي تاريخ ايران ايلاميها وآريايها تا پايان دوره هخامنشي جغرافياي طبيعي ايران مرزهاي طبيعي ايران:در شمال‌ ‌ رود ارس‌ در ميان‌ جمهوري‌ آذربايجان‌ ... ...

طرح جابر هوش مصنوعی

طرح جابر هوش مصنوعی

طرح جابر هوش مصنوعی طرح هوش مصنوعی مناسب برای پایه چهارم و پنجم دبستان به همراه دفتر کارنما .بافرمت ورد وقابل ویرایش این فایل کامل و آماده است و جهت ارائه به همکاران فرهنگی میباشد. این نمونه طرح جابر که برای شما تهیه کرده ایم و با قیمت مناسب در دسترس شما قرار داده ایم طرح ... ...

دریافت فایل : طرح جابر هوش مصنوعی
طرح جابر هوا

طرح جابر هوا

طرح جابر هوا طرح جابر هوا مناسب برای پایه اول دبستان به همراه دفتر کارنما .بافرمت ورد وقابل ویرایش این فایل کامل و آماده است و جهت ارائه به همکاران فرهنگی میباشد. این نمونه طرح جابر که برای شما تهیه کرده ایم و با قیمت مناسب در دسترس شما قرار داده ایم طرح جابر کلاس اول ... ...

دریافت فایل : طرح جابر هوا
سابلیمینال بخشش و رهایی

سابلیمینال بخشش و رهایی

خواص استفاده از سابلیمینال بخشش و رهایی: بخشش دیگران رهایی از افکار آزار دهنده رهایی و آزادی و کینه ها تسلط بر خویشتن و زندگی خویش رهایی و آزادی بازگشت نشاط و شادی در زندگی جایگزین کردن افکار مثبت حتما برای شما هم پیش آمده که یک سری افکار آزار دهنده که مربوط به ... ...

اوضاع اجتماعی اقتصادی و فرهنگی ایران در دوران قاجار

اوضاع اجتماعی اقتصادی و فرهنگی ایران در دوران قاجار

حجم فایل : 442.5 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 10 بنام خدا تاریخ ایران وجهان 2 اوضاع اجتماعی اقتصادی و فرهنگی ایران در دوران قاجار اوضاع اجتماعی:جمعیت ایران – 5 تا 6 میلیون نفر – 12- 40 درصد ایلات- 40 درصد روستانشینان- 20 درصد شهر نشین – شهر های مهم – گروه ها ... ...

کنترل کیفی دستگاههای سی تی اسکن

کنترل کیفی دستگاههای سی تی اسکن

حجم فایل : 7.3 MB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 135 کنترل کیفی دستگاههای سی تی اسکن مقدمه آزمون های کنترل کیفی آزمون هاي كنترل كيفي آزمون های بحرانيآزمون های پذيرشآزمون هاي دوره ایآزمون هاي ويژه تعمير و نگهداري آزمون هاي بحراني آزمون هائی هستند که بمنظور ... ...

بوفه 1

بوفه 1

طرح بوفه ،پلان 2برش ،پرسپکتیو و سایت پلان (طراحی شده توسط گروه آرت) ... ...

دریافت فایل : بوفه 1
پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی چیست؟

پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی چیست؟

حجم فایل : 1.7 MB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 29 بنام خدا پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی چیست؟Electrical-Waste (E-Waste)(Waste Electrical and Electronic Equipment (WEEE یک اصطلاح مورد استفاده برای پوشش تقریبا تمام تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی است که می ... ...

فنون و مهارت هاي ارتباطي در پيشگيري از اعتياد

فنون و مهارت هاي ارتباطي در پيشگيري از اعتياد

حجم فایل : 933.8 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 125 بنام خدا فنون و مهارت هاي ارتباطي در پيشگيري از اعتياد سرفصل هاي درس مقدمه تعريف فرايند ارتباط موانع ارتباط ويژگي هاي ارتباط در گروه هاي مختلف سني ويژگي هاي برقراري ارتباط با گروه هاي مختلف تعريف كانال هاي ... ...

روش های تحریک الکتریکی مغز

روش های تحریک الکتریکی مغز

حجم فایل : 722.0 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 25 روش های تحریک الکتریکی مغز:Transcranial Electrical:ECT (Electro-Convulsive Therapy)CES (Cranial Electrical Stimulation)TDCS (Transcranial Direct Current Stimulation) Surgical:VNS (Vagus Nerve Stimulation)DBS ... ...

دانلود کتاب صوتی مهار ناشدنی

دانلود کتاب صوتی مهار ناشدنی

عنوان کتاب: مهار ناشدنی نویسنده: نیک وی آچیچ مترجم: مسیحا برزگر گوینده: امیرمحمد صمصامی فرمت فایل ها: mp3 تعداد فایل ها: 20 حجم کل فایل ها: 283 مگابایت مدت زمان پخش: 9 ساعت و 46 دقیقه زبان: فارسی توضیحات: در کتاب مهار ناشدنی – نیک وی آچیچ، قدرت باور نکردنی ایمان ... ...

اورژانسهاي روانپزشكي

اورژانسهاي روانپزشكي

حجم فایل : 62.0 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 36 بنام خدا اورژانس‌هاي روانپزشكي اورژانس روانپزشكي (Psychiatric emergency) هر رفتار غيرمعمول، اختلال خلق يا تفكر كه اگر بسرعت مورد توجه قرار نگيرد، ممكن است منجر به آسيب به خود يا ديگران شود. علل اورژانس‌هاي ... ...

نمونه برداری و آنالیز آلاینده های خروجی دودکش

نمونه برداری و آنالیز آلاینده های خروجی دودکش

حجم فایل : 1.3 MB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 40 بنام خدا نمونه برداری و آنالیز آلاینده های خروجی دودکش نمونه برداری ذرات خروجی دودکشنمونه برداری گازهای خروجی دودکش آلاینده های خروجی دودکش نمونه برداری از ذرات دودکش نمونه برداری از ذرات دودکش تعيين محل نمونه ... ...

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

مرجع دانلود انواع فایل ها و پکیج های آموزشی، پایان نامه و مقالات دانشگاهی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما